Please copy me

Tycker du att det är intressant med reklam, och vill du veta mer om hur det går till när man skriver reklamtexter? Oavsett om du är privatperson, själv arbetar i reklambranschen eller har ett företag inom något annat område är det bra att ha kunskap om reklam och reklamtexter. Om du tycker att det låter spännande så borde du besöka bloggen Please Copy Me som drivs av företaget med samma namn. Please copy me är en mycket liten men framgångsrik reklambyrå som gjort sig ett namn i bloggbranschen med sin blogg som är en utmärkt källa till kunskap om copywriting och reklam.

Please copy me lär dig om reklamtexter

Please copy me och personerna bakom byrån

Som tidigare nämndes är Please copy me en liten reklambyrå som drivs av endast två personer. Dessa är Mattias Åkerberg och Evelina Åkerberg. Mattias Åkerberg arbetar som frilansande copywriter, föreläsare och författare. Honom kan man bland annat anlita för föreläsningar som behandlar marknadsföring och reklamtext. Mattias har också skrivit boken ”Sälj det med ord” som på ett bra och lättsamt vis förklarar retoriken bakom reklam. Hans kollega Evelina Åkerberg arbetar främst som projektledare, strateg inom sociala medier och kommunikatör. Även hon arbetar på frilansbasis och tar uppdrag som rör sociala medier, projektledning inom kommunikation och produktion av content för företag.

Trots att byrån är liten så har den gjort jobb för stora varumärken som till exempel Göteborgsvarvet, Blocket jobb och Icebugs. Please copy me har även jobbat med Adlibris och varit en del i deras kampanj ”Läs med ditt barn”. De har också ansvarat för en utbildning för personalen på Liseberg. Utbildningen gavs för att hjälpa personalen skriva bättre texter för webben. Det tycks alltså vara så att man inte behöver jobba för en gigantisk byrå för att dra hem riktigt stora kunder, det är denna byrå i miniformat ett riktigt bra exempel på. En annan av byråns framgångssagor är den egna bloggen. Mer om den följer i nästa stycke.

Bloggen som är ett nyhetsbrev

Please copy me har en framgångsrik och välbesökt blogg som behandlar reklam och copywriting. Det är i och för sig i dagsläget något av en sanning med modifikation. Mer korrekt vore att säga att bloggen var en blogg. I dagsläget är den istället ett analogt nyhetsbrev som man kan prenumerera månadsvis på. När bloggen fortfarande var blogg behandlade den just reklam och reklamtexter. Redan 2006 startade den, för att sedan läggas ned 2012. Det fina med det hela är dock att alla 1300 inlägg finns kvar och fortfarande är mycket läsvärda för den som vill lära sig mer om reklam och reklamskrivande.

På bloggen hittar du bland annat inlägg med spännande titlar som ”Skriv som om du vore full, nykter”. Just det inlägget handlar om vikten av att inte tänka sönder sina texter och därmed begränsa sig i sitt skrivande. En annan favorit från Please copy me är inlägget ”Därför belönas ovärdiga bidrag med guldägget”. Det inlägget behandlar vikten av reklambranschens utmärkelse Guldägget och vem som egentligen är värd det. Som du säkert hör finns massor av guldkorn att hämta bland blogginläggen hos Please copy me, speciellt för dig som är intresserad av reklam och reklamskrivande. Om du vill besöka denna populära, om än nedlagda blogg, är det bara att surfa in på företagets hemsida. Där finns ett stort arkiv med alla inlägg som skrevs under den tid som bloggen levde och frodades som bäst.

Fördjupa dig i att skriva reklam

Att skriva reklam är ett roligt och spännande hantverk. Det gäller att fånga kundens målgrupp med rätt ton, ord och uttryck. Det är alltså inte bara att sätta sig ned och skriva en säljande text på en höft. Hos den lilla reklambyrån Please copy me hittar du en blogg som kan hjälpa dig med att fördjupa din kunskap om reklamskrivande och copywriting. Även om bloggen numer är nedlagd finns det mycket spännande information att hämta. Du kan också få mycket inspiration av grundarna till Please copy me genom att surfa in på hemsidan och titta på deras genomförda uppdrag. Man kan kort säga att byrån är ett litet guldkorn på nätet för den reklamintresserade eller den aspirerande copywritern.